Producenci

Słownik nauczania Jezusa oraz tematów czterech Ewangelii

Dostępność: duża ilość
Wysyłka w: 48 godzin
Cena: 240,00 zł 240.00
ilość szt.
Zyskujesz 240 pkt [?]

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Pin It

Opis

Słownik nauczania Jezusa oraz tematów czterech Ewangelii

Komentarz tematyczny do Nowego Testamentu. Tom I
Prymasowska Seria Biblijna


Wydanie:    pierwsze
Data i miejsce wydania:    Warszawa 2017
Redakcja:    Joel B. Green, Jeannine K. Brown, Nicholas Perrin
Tytuł oryginału:    Dictionary of Jesus and the Gospels (second edition)
Wydawca oryginału:    InterVarsity
Format:    165 x 235 mm
Oprawa:    twarda z obwolutą, złote tłoczenia, szyta nicią, z kapitałką
Liczba stron:    1040
 
Wydawca:    Oficyna Wydawnicza VOCATIO
ISBN:    978-83-7829-218-0
 

Słownik nauczania Jezusa oraz tematów czterech Ewangelii współtworzy oraz wydatnie rozwija jeden z najistotniejszych nurtów badań biblijnych i teologicznych, dotyczący życia, posłannictwa i nauczania Jezusa Chrystusa. Wartość świadectwa Ewangelii kanonicznych jest największa, ponieważ wiarygodnie utrwaliły pamięć o Jezusie z Nazaretu, karmioną wiarą uczniów, którzy jako pierwsi stali się Jego wyznawcami i utrwalili ją na piśmie. Nie wystarczy jednak Ewangelie czytać, trzeba również je poprawnie rozumieć i objaśniać. Niniejszy tom wpisuje się w dziedzinę hermeneutyki biblijnej, czyli sztuki interpretacji Biblii. Coraz lepiej widać, że na progu XXI wieku jej potrzeba stała się większa niż kiedykolwiek wcześniej.

Benedykt XVI powiedział: „Upada sam Kościół, jeśli nie znamy Jezusa”. Redaktorzy oryginalnego wydania napisali, że uprzystępnienie ogromnego wysiłku intelektualnego i duchowego, którego owoc stanowi ten tom, wspomagają swoją modlitwą. To bardzo cenne dopowiedzenie, które należy powtórzyć w wydaniu tego dzieła w języku polskim. Biblia, to jest Stary i Nowy Testament, powstała z wiary i dla wiary, zatem jej czytanie i objaśnianie, aby było konstruktywne i twórcze, powinno uzasadniać i wzmacniać wiarę chrześcijańską. Wzgląd na to sprzyja rekomendowaniu niniejszego Słownika nie tylko w uprawianiu wiedzy akademickiej na wydziałach teologicznych i w seminariach duchownych, lecz również w wychodzeniu naprzeciw potrzebom każdego, kto wśród sprzecznych trendów i zawirowań współczesnego świata, odnajduje w Jezusie Chrystusie i Ewangelii ponadczasowy oraz niezawodny drogowskaz.

Ks. prof. zw. dr hab. Waldemar Chrostowski

Członek Komitetu Teologicznego Polskiej Akademii Nauk

Laureat Nagrody Ratzingera (2014)


 

Opinie o produkcie (1)

Opinie pochodzą tyko od zalogowanych klientów, ale nie weryfikujemy, czy kupili dany produkt. Po zatwierdzeniu, wyświetlamy zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie.

18 maja 2017

Dwa następne tomy tej monumentalnej trylogii, bilansującej całość nowotestamentalnej biblistyki na początku XXI wieku Oficyna Wydawnicza VOCATIO już nam udostępniła – w roku 2010 otrzymaliśmy "Słownik teologii św. Pawła", natomiast w roku 2014 "Słownik późnych ksiąg Nowego Testamentu i pism Ojców apostolskich". Zatem tak paradoksalnie się składa, że wydanie pierwszego tomu wieńczy publikację całej trylogii. Redaktorzy od razu we wstępie do tego pierwszego tomu z całą otwartością wyznają, że chodzi im o to, ażeby „studenci, seminarzyści, duchowni, liderzy lokalnych wspólnot i organizacji chrześcijańskich, a nawet naukowcy akademiccy mogli być na bieżąco z całym bogactwem współczesnych badań nad Jezusem i Ewangeliami”. Książka ma postać bardzo specjalistycznej encyklopedii, obejmującej niespełna dwieście haseł, opracowanych przez 135 biblistów, zatrudnionych na wyższych uczelniach teologicznych dosłownie całego świata. Tylko stosunkowo nieliczni spośród nich opracowali więcej niż jedno hasło. Jak widać, inicjatorom tego przedsięwzięcia zależało nie tylko na tym, żeby wydać książkę na możliwie najwyższym naukowym poziomie; chcieli ponadto, ażeby poniekąd była ona dziełem raczej całej współczesnej biblistyki, niż takiego czy innego nurtu we współczesnej biblistyce. Natomiast motto książki – wyjęte z Ewangelii Jana 17,3 – stanowi dyskretną, ale jednoznaczną informację, że jest ona dziełem ludzi, starających się uprawiać biblistykę na służbie wiary chrześcijańskiej. W rezultacie, otrzymaliśmy książkę dostępną dla zwyczajnych ludzi, pragnących zgłębiać Pismo Św., a zarazem nawet teologowie i bibliści mogą się z niej sporo nauczyć i pogłębić swoje rozumienie słowa Bożego. W poszczególnych hasłach Słownika uwzględniono bowiem najnowsze publikacje na tematy tam przedstawione, każde zaś hasło jest opatrzone podstawową bibliografią przedmiotu. Autorzy starają się nie wychodzić poza tematykę zawartą w czterech Ewangeliach oraz w Dziejach Apostolskich i powstrzymują się od wchodzenia w tematykę przedstawioną w dwóch następnych tomach wyżej wspomnianej trylogii. W uzasadnionych przypadkach nie stosują się jednak do tej zasady rygorystycznie (…) Przy okazji nie od rzeczy będzie zwrócić uwagę na to, że w Słowniku znajduje się również obszerne, bardzo starannie i kompetentnie opracowane hasło pt. „Poszukiwanie Jezusa historycznego”. Stosunkowo często autorzy skupiają się na pokazaniu tego, jak różnie ta sama prawda przedstawiona została przez każdego z czterech Ewangelistów. W tym kluczu opracowane zostało m.in. hasło pt. „Wcielenie”. Trudno nie zgodzić się z autorem tego hasła, że prawdę Wcielenia z całą jasnością przedstawia Ewangelia Jana, natomiast trzej pozostali Ewangeliści (każdy jednak w sposób dla siebie specyficzny) wyznają ją wyraźnie, ale jakby jeszcze w ukryciu. Rzecz jasna, to wspaniałe dzieło nie jest aż tak idealne, żeby nie było w nim usterek. Na przykład w haśle pt. „Umiłowany uczeń” w ogóle nie zauważono – choćby tylko jako hipotezy – jego odniesienia do J 1,18. A przecież jest to szczegół o podstawowym znaczeniu, że umiłowany uczeń spoczywał na łonie (en tô kolpo) Jezusa (J 13,23) – naśladując w ten sposób Syna, który jest w łonie (eis ton kolpon) Ojca. W świetle tego odniesienia czymś w gruncie rzeczy małoważnym jest zastanawianie się nad tym, czy umiłowanym uczniem był sam Ewangelista, czy może Łazarz, brat Marty i Marii, albo może ktoś jeszcze inny. Tytuł ten jest raczej zaproszeniem do każdego z wierzących: umiłowanym uczniem, umiłowaną uczennicą, może być każdy z nas, jeśli Chrystus Pan przyjmie go do takiej jedności z Sobą, która odwzorowuje Jego jedność z Ojcem. Z podobnym niedosytem zostawia czytelnika hasło pt. „Post”. Ewangeliczną nowością jest nie tylko pokazanie go w kontekście oblubieńczego związku Chrystusa ze swoimi uczniami (to w haśle podkreślono). Nowością jest bowiem przede wszystkim nadanie postowi wyznawców Chrystusa sensu eschatologicznego (post jako wyraz tęsknoty za chwalebnym powrotem Pana, por. Mk 2,20 i paralel.). Z kolei autor hasła „Maria, matka Jezusa” niesłusznie prześlizgnął się nad słowem Jezusa, że „kto pełni wolę Bożą, ten Mi jest bratem, siostrą i [co więcej, nawet] matką” (Mk 3,35). Opartą na tych słowach bogatą tradycję patrystyczną, że również zwyczajni wierzący mogą mieć udział w rodzeniu Chrystusa, poniekąd podsumował św. Tomasz z Akwinu w swoim Wykładzie Ewangelii Mateusza: „Każdy wierny, który czyni wolę Ojca, staje się bratem Chrystusa, upodabnia się bowiem do Tego, który wypełnił wolę swojego Ojca. Kto zaś jeszcze innych nawraca, rodzi w nich Chrystusa, i w ten sposób staje się [poniekąd] Jego matką. I przeciwnie, zabija w innych Chrystusa, kto ich pociąga do złego”. Szkoda, że tego wątku w haśle w ogóle nie odnotowano. Z paru ostatnich – nielicznych, ale i stosunkowo niewielkich – uwag krytycznych pod adresem tego wspaniałego Słownika nie czynię zarzutu. Przedstawiam je raczej na świadectwo, że – w przeciwieństwie do Pisma Św. – nawet w tak rzetelnej i bezcennej książce znajdą się jakieś usterki, żadne bowiem dzieło ludzkie nie jest dziełem nieomylnym. Jacek Salij OP

Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl